søndag den 23. juni 2013

Saltede mandler

Jeg lavede saltede mandler som aften-snack, og de smager simpelthen bare så godt! Jeg synes ofte, at det kan være svært at finde på fredags eller lørdags-hygge, for før i tiden var slik i alle udformninger simpelthen det bedste, jeg vidste. Jeg har bare efterhånden erkendt, at de ikke gør noget godt for min mave (og mine former), så jeg leder hele tiden efter alternativer.
Får man for mange mandler, så er det ikke længere low FODMAP, så man skal ca. holde sig til 10 mandler om dagen.

Ingredienser:
100 g. mandler
2 spsk. havsalt
2 dl. kogende vand

Fremgangsmåde:
Opløs salten i det kogende vand i en skål. Hæld herefter mandlerne i og lad dem trække vandet i 25 minutter. Hæld vandet fra og put mandlerne på en bageplade (sørg for, at de ikke ligger ovenpå hinanden). Mandlerne bages i ovnen i 5-8 minutter ved 200 grader til de er let gyldne indeni.
Jeg dryssede mine mandler med lidt ekstra havsalt, da de var kommet ud af ovnen, men man kan selv bedømme, om man synes, at de skal have lidt ekstra salt.
Lad mandlerne køle godt af og opbevar dem i fx et glas med låg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar