tirsdag den 25. juni 2013

Kyllinge nuggets


En skøn veninde kom forleden dag med et tip om fodmap-venlige kyllinge nuggets. Min kæreste er helt vild med nuggets, men jeg spiser dem ikke, da de er proppet med alt muligt, som min mave ikke er glad for - så i går, da vi skulle fejre, at han var færdig med sin sidste eksamen inden sommerferien, skulle jeg da lige afprøve denne opskrift. Vi synes begge, at de blev rigtig lækre, og jeg kunne endda have et par stykker med i madpakken i dag. Jeg får alle mine yngre søskende på sommerferie-besøg i næste uge, så mon ikke, at der er stemning for hjemmelavede nuggets igen der :-) 


Ingredienser: 
Kyllingefilet skåret i passende stykker 
1 æg
1 spsk. olie
Kokosmel
Sesamfrø (I opskriften står der ikke mængde på kokosmel og sesamfrø, så jeg prøvede mig bare lidt frem - og endte med cirka halv af hver). 
Krydderier (her kan man vidst bruge, hvad man lige selv har lyst til, men jeg brugte paprika og salt). 

Fremgangsmåde:
I en skål piskes ægget godt sammen med olien. I en anden skål blandes kokosmel, sesam og krydderierne.
Kyllingestykkerne dybbes nu på skift: først i ægget og derefter i paneringen. Sørg for, at kyllingestykkerne bliver dækket helt. 
Bag nuggets'ene i ovnen ved 225 grader og vend dem halvvejs. Jeg gav mine ca. 15. minutter i det hele, men det kommer selvfølgelig lidt an på, hvor store stykkerne er. 

3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Det smager fantstisk ... har du selv fundet på det?

    SvarSlet
  3. Hej Maja!
    Er bearnaise essens fodmap venligt?
    For jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde en fodmap venlig opskrift på bearnaise sauce :-)
    Tak for en god blog! Den inspirerer meget! :-)

    Hilsen Ann

    SvarSlet