onsdag den 31. oktober 2012

Glutenfri majspandekager

Til frokost i weekenden lavede jeg lækre majspandekager/wraps, som jeg fyldte med røget laks og salat. Jeg putter lidt mayonnaise i, da de ellers kan virke lidt tørre. De fleste almindelige fede mayonnaiser har et lavt indhold af FODMAPS, men pas på med light-udgaverne, da de ofte er sødet med FODMAPS.  Jeg brugte også pandekagerne til madpakken om mandagen med kylling, ost og salat i. Opskriften gav mig 7 pandekager. 
 
Ingredienser:
2 tsk. kartoffelmel
2 dl. majsmel (jeg brugte en enkelt dl. fuldkornsmajsmel og en enkelt dl. almindeligt majsmel).
2 dl. laktosefri mælk
3 æg
 
Fremgangsmåde:
Kartoffelmel og majsmel blandes sammen. Rismælk/vand piskes i. Æggene piskes i. Pandekagerne steges på panden med fedtstof.



3 kommentarer:

  1. Hej.

    De lyder dejlige. Dem kunne jeg godt tænke mig at lave.

    Jeg er dog i tvivl om de mel sorter du nævner er glutenfri og hvis, hvor køber du dem så henne???

    Vh. Charlotte

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte,

    Kartoffelmel og majsmel er helt fri for gluten - kartofler og majs er ikke et korn, og gluten findes i visse kornsorter.

    Læs f.eks. mere her: http://www.foedevareallergi.dk/Fakta_om_foedevareallergi/Coeliaki/hvor_findes_gluten/Forside.htm

    Så denne opskrift på majspandekager er bestemt glutenfri.

    Kartoffelmel kan vist købes i alle supermarkeder (det står sammen med jævning osv.) og majsmel kan du i hvert fald købe i de lidt større supermarkeder, såsom Kvickly, Føtex og Bilka. Og sikkert også i Irma.

    Laktosefri mælk er bl.a. soyamælk, som vist efterhånden kan købes til knap 20 kr. i enhver Netto og Fakta, men der findes også et væld af andre typer - f.eks. rismælk, mandelmælk, quinoamælk, mungbønnemælk, havremælk og hvad ellers hjertet kunne begære. Laktosefri mælk er dog nemt - og meget billigere - at lave selv.

    Prøv at søg på internettet på hjemmelavet soyamælk, hjemmelavet mandelmælk eller deslige. :-)

    Mvh. Mette

    SvarSlet
  3. Prøver din opskrift af i kommende uge :) Har haft lyst til fyldte pandekager den sidste tid, men vil gerne undgå hvedemel, så glæder mig til at prøve disse 👍

    SvarSlet