onsdag den 24. oktober 2012

Glutenfri brødblanding

Jeg var i Rema 1000 i går, da jeg har hørt, at de har et øget fokus på produkter uden gluten og laktose. Jeg købte bl.a. lidt forskelligt glutenfrit mel samt deres glutenfri, italienske brødblanding, som koster 22 kroner. Jeg spiser stort set ikke brød mere, og jeg savner det nogle gange, men min mave har det meget bedre uden, og samtidig har jeg også tabt mig, efter at alt brød er blevet skåret væk. Men brødblandingen er nu et oplagt valg, hvis man alligevel skulle få lyst til brød, og ikke har alle de glutenfri ingredienser i huset. Brødet skal hæve en time og bages ca. 30 minutter. Man kan sagtens selv tilføje nogle kerner til brødet, så det ikke er helt hvidt, men jeg glemte det helt i farten. (Måske i ren iver over, at skulle spise noget andet end havregrød til morgenmad for en gangs skyld). Jeg fik to fine franskbrød ud af det, og de smager som de skal.
 

15 kommentarer:

  1. Kære Maja
    Har du prøvet at lave den grove brødblanding fra rema1000? Der står den er glutenfri men kan indeholde spor af laktose? Jeg er lidt i tvivl om jeg tør at lave sådan 2 store brød- jeg har ikke været helt glad for det hvide brød

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stine.
      Den har jeg desværre ikke prøvet. Jeg tror ikke, at jeg så den i Rema sidste gang. Kan godt forstå, du ikke er glad for at prøve med den, hvis der er lidt laktose i.
      Jeg kan lægge en opskrift på nogle speltboller ud i dag. Dem kan jeg godt spise en gang imellem uden problemer.
      Kh. Maja

      Slet
  2. Spelt er jeg ikke så god til- men hvordan har du det med sukker ? Jeg spiser en spsk på min havregryn om morgenen men overvejer at finde et alternativ da jeg har læst det kan irritere

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv, hvor træls for dig med spelt. Jeg får det også kun en enkelt gang imellem.
      Sukker er heller ikke godt, så jeg får havregrød uden sukker, men med laktosefri mælk. Nogle gange får jeg laktosefri yoghurt og havregryn.
      Hvordan går det med din mave nu?
      Kh. Maja

      Slet
  3. Det går op og ned, men hvordan har du det med havregryn? Jeg har nemlig læst at det indeholder gluten - men skal man undgå gluten helt eller bare havre? Kan jeg evt. Få din mail eller facebook - det er måske nemmere at dele opskrifter, tips og spørgsmål?

    SvarSlet
    Svar
    1. Havregryn må du gerne spise. Det kan ganske rigtigt indeholde gluten, men det er ikke dét, som vi skal passe på med, men bare hvedemel og rugmel i sig selv. Så jeg kan slet ikke undvære mine havregryn om morgenen! :-)
      Jeg er sikker på, at der er nogle, der følger med i kommentarerne, og finder svar på spørgsmål der, så jeg synes, at det er fedt, I skriver spørgsmål herinde.
      Men du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive på min mail majajensen14@hotmail/majapernillejensen@gmail.com
      Du skal endelig ikke være bange for at stille spørgsmål!
      Kh. Maja

      Slet
  4. Ok. Så kommer spørgsmål her.
    Hvad med røgvarer? F.eks. Røget laks?
    Og har du flere eksempler på god men hurtig aftensmad? Jeg får travlt på job i julen, og må ligge Madplan men har simpelthen ikke nok inspiration og det er ret svært at finde på nettet.
    Hvordan ser en uge ud for jer? Hvis du vil dele dine erfaringer :)?
    Tak igen

    SvarSlet
    Svar
    1. FODMAPS drejer sig kun om kulhydrater, og da laks kun indeholder proteiner og fedt, kan du roligt spise det! Det samme gælder andet slags kød :)
      God idé med en madplan. Jeg laver lige et nyt indlæg med et forslag til, hvordan sådan en kunne se ud.
      Spørg endelig.
      Kh. Maja

      Slet
  5. http://www.frimad.dk/index.php/glutenfri-grovboller/ jeg har bagt efter denne opskrift og de er blevet rigtig gode og mættende - jeg har lavet mine lidt større -som en sandwich bolle - så skal kun have en med pålæg til middagsmad - fryser dem ned jeg ikke lige skal bruge også kan jeg nå at tage en pose med 2 stk i om aftenen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt! Det lyder lækkert..
      Jeg har snakket med en diætist, som siger at spelt er helt okay, også selvom man får det hver dag. Så det synes jeg er en stor hjælp! Men du har sagt, at spelt ikke er så godt for dig? Hvilke slags boller har du prøvet?
      Jeg bruger en opskrift med speltfuldkorn og sigtet speltmel, så der er ikke almindelig hvedemel i.

      Slet
    2. Er nødt til lige at skrive.. hvis det er den opskrift med en del kerner og honning... så er kernerne er " måske ting" altså noget du kun må få i små mængder og honning er efter FODMAP Diet ap'en på tlf ( efter de australske læger osv ) der er honning NEJ...
      kristina

      Slet
    3. Hej Kristina.
      Der er hverken kerner eller honning i min opskrift, så den er helt okay.
      Mvh. Maja

      Slet
  6. Jeg har selfølgelig kun prøvet en gang hos en bager hvor jeg fik 100% spelt bolle, hvor han sagde at hvis jeg blev dårlig af det så burde jeg holde mig fra det - hos gluten allergikere er det meget forskelligt hvad de kan tåle :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay, men en speltbolle er jo ikke glutenfri.. Og det er heller ikke gluten, som du skal holde dig fra. Med mindre du selvfølgelig er blev testet positiv for glutenallergi.
      Når du har fået ro på hverdagen og maven, så kan du prøve igen med speltboller. Det ville i hvert fald gøre det nemmere for dig, hvis maven var med på den :-)

      Slet
  7. Hej, er blevet testet for gluten og jeg kunne godt tåle gluten, men begynder snart på fodmap dieten. Har købt bogen, Der står at man skal holde sig fra hvedemel,rugmel,fuldkornsmel osv. men da testen var negativ tænker jeg om jeg så behøver det?:) Hilsen Pernille.

    SvarSlet