fredag den 19. oktober 2012

Peanutbutter-cookies

Disse cookies smager fantastisk, er  hurtige at lave, og så har de et lavt indhold af FODMAPS, bl.a. fordi de ikke indeholder mel. Jeg har fundet opskriften i bogen "IBS - Free at last!" af den amerikanske diætist Patsy Catsos. Jeg har købt den over nettet, fordi jeg var frustreret over, at jeg ingen materiale kunne finde om FODMAP herhjemme. Indtil videre har jeg kun prøvet denne ene opskrift af, men må snart i gang med de andre også!
 
Ingredienser:
1 stort æg
2,5 dl. peanutbutter (det kan både være crunchy og almindelig - men hold øje med, at der kun er peanutbutter og salt i, når du køber den. I nogle af udgaverne er der nemlig også tilsætningsstoffer, og dem kan man lige så godt holde sig fra).
2,5 dl. sukker
- evt. en smule vaniliesukker
 
 
Fremgangsmåde:
Varm ovnen til 175 grader.
Bland alle ingredienserne i en skål og rør det godt sammen.
Form små bolde ved hjælp af en teske og put dem på et stykke bagepapir. Dyp spidsen af en gaffel ned i en lille skål med sukker og pres den ned i dejen fra to sider af, så der bliver lavet et mønster på kagen, og så de bliver ca. 6 mm. tykke. Dyp gaflen i sukkeret igen, og gør det samme ved næste cookie, osv.
Bag 10-12 minutter, indtil kagen ser tør ud på toppen - pas på, at de ikke bliver for brune. Lad cookies'ene køle af og opbevar dem i en kagedåse. Det er så rart at have noget, som man kan spise, når man er lækkersulten, men som ikke giver ondt i maven! Og man kan roligt servere dem for sine gæster, for de smager skønt!



3 kommentarer:

  1. Skal der virkelig slet ingen former for mel i? Forestiller mig at de bliver enormt søde med kun peanutbutter+sukker?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine.
      Jeg bruger en økologisk peanutbutter, hvor der kun er peanuts og en smule salt i - ingen sukker. Jeg synes ikke, at kagerne bliver specielt søde - de smager bare meget af peanuts. Men nej, ingen mel overhovedet :-)

      Slet
    2. Tak for svar. Det må jeg have prøvet af :-)

      Slet