tirsdag den 4. juni 2013

Dejlige luftige speltboller

Min svigermor bagte de dejligste speltboller til mig i weekenden, da jeg var på besøg, og jeg synes lige, at I også skal have opskriften. Jeg bager sjældent helt hvide boller, men det er nu meget lækkert en gang imellem, fx til morgenmad i weekenderne :-)

Ingredienser:
2,5 dl. lunkent vand
50 g. gær
75 g. smeltet afkølet smør + lidt til pensling
1 spsk. sukker
1,5 tsk. salt
1 æg
8 dl. sigtet speltmel

Fremgangsmåde:
Kom vandet i en skål og gør gærret ud i det. Tilsæt den afkølede smeltet smør, sukker, æg og salt.
Ælt nu melet i lidt efter lidt til du får en glat og smidig dej (hvis du har en køkkenmaskine, så brug den, så bliver dejen allermest luftig).
Lad dejen hæve minimum en halv time.
Tænd ovnen på 200 grader og form bollerne og lad dem efterhæve i ca. 15 minutter.
Bag bollerne i 15-17 minutter til toppen er gyldenbrun. Når bollerne er færdige, pensles de med lidt smeltet smør.

Opskriften er fra www.bageglad.dk :-)

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Det lyder som en lækker og nem opskrift, men tror du, at man kan bruge fuldkorns speltmel istedet eller eventuelt lave halvt af hver?
    Hilsen Line

    SvarSlet
  2. Hej, har du nogle tips til brødpålæg? Bruger normalt avocado, hummus eller ost som alternativ til kødpålæg, men nu skal jeg prøve Fodmap diæten, og så kan jeg jo ikke spise nogen af delene:-(
    Hilsen Agnethe

    SvarSlet
  3. De smager fantastisk har bagt dem til min datter
    Hun søger også pålæg som man må spise

    SvarSlet