mandag den 15. oktober 2012

Kaffe

For fire år siden, da jeg havde sabbatår og arbejde på et plejehjem, blev jeg for alvor kaffedrikker. Det burde der umiddelbart ikke være problemer i, men det var faktisk først på dette tidspunkt, at min irriteret tyktarm blev rigtig slemt. Jeg har aldrig tænkt på, at kaffe kunne gøre en forskel, men på den anden side; hvis man har en mave, der ikke fungerer overhovedet, så hjælper det nok ikke, at hælde koffein ned i den. Kaffen har helt sikkert været med til at gøre det hele værre. De sidste mange år har jeg drukket kaffe, men efter at være startet på FODMAP-diæten gør jeg det ikke længere. Jeg savner det - men det gør min mave absolut ikke. Når jeg tænker tilbage, så har kaffen været med til både at forstoppe og give diarré. I dag drikker jeg koffein-fri kaffe, når jeg får brug for smagen af kaffe. 

Måske kan jeg, når min mave er helt i balance, starte med at drikke lidt kaffe igen, men jeg tror egentlig ikke, at jeg har lyst til den tid. Koffein-fri kaffe er et fint alternativ. Jeg ville ønske, at nogen havde fortalt mig dengang, at kaffen kunne være med til at irritere min tarm, men ikke engang diætisten nævnte det. Det undrer mig virkelig, for når jeg surfer på nettet nu, kan jeg jo godt se, at de fraråder kaffe til sarte maver. Tænk sig, hvilken forskel det måske allerede kunne have gjort dengang, hvis jeg havde fået nogle brugbare råd.

I forhold til FODMAP-diæten så anbefaler eksperterne, at man minimerer sit kaffe-indtag. Faktisk, så er der fiber i kaffe, hvilket betyder, at kaffe går under kategorien galactans/GOS. Drikker man tre kopper kaffe om dagen, så svarer det til ca. 4 gram fiber - et fiberindhold, der er på fod med indholdet i 2,5 dl. brune bønner, så det er måske en del alligevel. Hvis din mave er i ubalance, du oplever mange kramper og skiftende afføringer, så vil jeg råde dig til at prøve en periode uden koffein - og måske helt uden kaffe - så din mave får ro og tid til at komme på højkant igen. 


4 kommentarer:

  1. Prøv frysetørret kaffe - det kan min mave sagtens klare men ikke kaffe fra maskine eller stempelkande.

    SvarSlet
  2. Har du nogen erfaring med the? Om der evt er forskel på sort -, grøn - eller urtethe?

    SvarSlet
  3. Jeg har god erfaring med the. Det går ikke i maven på mig :)
    Jeg er også begyndt at drikke lidt kaffe igen, sådan 1 kop om dagen, og det har også gået fint :)
    Så man må bare prøve sig lidt frem og mærke godt efter.
    Kh. Maja

    SvarSlet
  4. Har fundet ud af, at min mave tåler Espresso kaffe, og for nemhedens skyld køber jeg den som Instant caffe, så er det nemt at drikke kaffe sammen med andre :)

    SvarSlet