søndag den 21. oktober 2012

Knækbrød uden hvedemel

 
Jeg har været i byen i går, så har haft lyst til at spise alverdens pizzaer og junk. Jeg ved jo desværre bare godt, hvordan jeg så har det i morgen, når jeg skal op og i skole, så i stedet har jeg bagt knækbrød med majsmel - en opskrift, der bare er nem og hurtig! Jeg køber sjældent pålæg til mig selv, fordi jeg næsten aldrig spiser brød (en gang imellem putter jeg pålæg på riskiks, og det er faktisk en fint alternativ), men jeg tror, at jeg skal over og købe lidt pålæg til knækbrødene. Det tror jeg, at min tømmermændsmave - og irriterede tarm - vil være rigtig godt tilfredse med ;-)
 
Ingredienser:
1 dl. græskarkerner
1 dl. sesamfrø
1 dl. hørfrø
1 dl. solsikkekerner
1 dl. havregryn
3 ½ dl. fuldkornsmajsmel, rismel eller boghvedemel
1 tsk. salt
½ tsk. bagepulver
2 ½ dl. vand
½ dl. olie
 
Jeg brugte fuldkornsmajsmel, selvom der i opskriften stod rismel/boghvedemel. Jeg ved ikke lige, hvorfor jeg havde sat mig i hovedet, at det skulle være majsmel, men jeg opdagede først fejlen efter at knækbrødene var færdige - og de smager altså rigtig dejligt.
 
Fremgangsmåde:
Det hele røres sammen og fordeles på to bageplader beklædt med bagepapir. Læg et stykke bagepapir over de to klumper og rul dejen ud med en kagerulle. Tag derefter bagepapiret af og marker knækbrødene op med en kniv. Begge plader sættes i ovnen og bages ved 175 grader varmluft i 25-30 minutter.

Hav en dejlig søndag!

2 kommentarer:

  1. Jeg har lige bagt dem og jeg kom sgu til at glemme dem i ovnen, så de er blevet godt sprøde, men kan stadig spises! Og de smager faktisk ret godt :D

    SvarSlet
  2. Nøj, de er altså gode... Endelig fik jeg lavet en portion, som lykkedes. Andre gange har jeg lavet nogle som blev bløde ved opbevaring.. Og så gider man jo ligesom ikke lave dem igen. Thumbs up herfra :)

    SvarSlet