onsdag den 24. oktober 2012

Dadelkugler med kokos og mandler

Jeg har i dag lavet dadelkugler, som er en sund og lækker snack. Efterårsferien har været fyldt med alt for meget vin og lakrids, så den går ikke længere. Kuglerne er nemme at lave - og kommer forhåbentligt til at mætte min søde tand resten af ugen. Jeg ved faktisk ikke, hvordan man ser på dadler i forhold til FODMAP, men de er i hvert fald ikke på den "dårlige" liste. Har nogen af jer erfaringer med det? Mandler en god madvare, når man er på diæten, så længe man ikke spiser helt vildt mange.
 
De finthakkede mandler og dadler
Ingredienser:
150 g. tørrede dadler
75 g. mandler
2. spsk. smagsneutral olie (jeg brugte raspolie).
5 spsk. kokosmel
5 spsk. havregryn
1 spsk. kakao
4 spsk. koffeinfri kaffe (hvis man ikke kan lide kaffe, så kan vand sagtens bruge. Hvis din mave ikke reagerer på koffein, kan du selvfølgelig bare bruge almindelig kaffe).
 
Fremgangsmåde:
Dadler og mandler puttes i en minihakker eller foodprocessor, til de er findelt. Min foodprocessor var ikke helt vild med opgaven, så måske en minihakker er bedre. Har man ingen af delene, kan man sagtens selv skære dadlerne og mandlerne fint. Olien tilsættes og blandes godt ind i blandingen af dadler og mandler. Herefter tilsættes kokosmel, havregryn, kakao og kaffe og det hele røres godt sammen til en klistret masse. Er massen for våd tilsættes lidt ekstra kokosmel og havregryn. Tril kugler af massen og vend dem i kokosmel. Kuglerne opbevares i en tæt beholder. Jeg tænker, at de også kan være et rigtig fint alternativ til alt det julekonfekt og chokolade, som så småt er begyndt at komme på hylderne.

2 kommentarer:

  1. Ifølge Fodmap diætens anbefalinger skal man desværre undgå dadler, da de indeholder polyol:-(.

    SvarSlet
  2. Dadler er høj fodmap og mandler er maks 12 g. pr portion.

    SvarSlet