søndag den 11. august 2013

Hjemmelavet müsli

Jeg får gæster til brunch i morgen, så jeg er så småt begyndt at forberede en low-fodmap menu. Jeg har fundet en laktosefri yoghurt natural, som skal være erstatning for den græske yoghurt, jeg førhen elskede til morgenmad og brunch. Til yoghurten har jeg lavet en skøn müsli, som jeg har fået opskriften til af Camilla Rude inde på vores facebook-side :-) 

Ingredienser: 
75 g. mandler, grofthakket
75 g. hasselnødder, grofthakket (Jeg havde ingen hasselnødder, så jeg tog lidt ekstra græskar- og solsikkekerner i stedet) 
40 g. græskarkerner, grofthakket
30 g. solsikkekerner
150 g. havregryn
150 g. boghvedeflager
1 1/4 dl. ahornsirup
2,5 spsk. brun farin 
1 spsk. sesamfrø
1 tsk. hørfrø

Fremgangsmåde: 
Rist nødder, kerner og gryn (ikke sesam og hørfrø) på et stykke bagepapir i ovnen på næst-nederste rille ved 240 grader. Hold øje med det og rør rundt en gang imellem. Det skal bage ca. 10 minutter. 
Tag müslien ud og tilsæt sirup, brun farin, sesamfrø og hørfrø og bland det godt. Bag nu müslien ved 220 grader i fem minutter i samme rille som før. 
Lad det køle af på bagepapiret og kom det i et lufttæt glas. 

Müslien smager fantastisk - og er supernem at lave. Jeg har allerede tyvstartet og smagt en portion yoghurt m. müsli og ahornsirup på toppen. Mmmm! 


4 kommentarer:

  1. Hej Maja.
    Dejligt endelig at have fundet en side med ligesindede, som forstår smerterne i maven.
    Jeg fandt din blog for 2 dage siden, sp det var dejligt at se der er noget der virker. Har nu haft smerterne i knap 2 år.
    Jeg har lige bestilt den nye fodmap bog idag, så glæder mig rigtig meget ;) Er så småt startet på min nye livsstil, men er stadig usikker på nogen forskellige ting, så glæder mig til at kunne blive klogere, når jeg læser bogen ;)
    Har netop lavet denne müsli og glæder mig allerede til det bliver morgen, så jeg kan smage den.. og fandt endelig den laktosefri yoghurt i kvickly - synes jeg havde set et sted at du skrev, at du havde fundet en i fakta, men sådan er det åbenbart ikke her i det midtjyske :-/
    Fortsæt endelig i samme gode stil, med denne fantastiske blog.
    Kh. Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Hvor lyder det dejligt, at du er motiveret og glæder dig til at komme igang. Jeg håber, at du mærker forskel med det samme.
      Min fakta har heller ikke laktosefri yoghurt længere, men til gengæld er min KIWI begyndt på det, så det skifter vidst lidt en gang imellem. De større supermarkeder har vidst altid, så vidt jeg har kunne se :)
      Rigtig meget held og lykke med maven og diæten - jeg krydser fingre for dig!
      Kh. Maja

      Slet
  2. Jeg har netop købt lowfodmapdiet bogen og skal til og igang med at spise efter fodmap konceptet. Siden du har været igang et godt stykke tid håber jeg du kan svare på et spørgsmål. Der står i bogen at man max må få 25 g havregryn. Jeg går ud fra det er almindelige havregryn der omtales. Hvis man bruger glutenfri havregryn, må man så spise mere end 25 gram?
    På forhånd tak for svar.

    Mvh Sine

    SvarSlet
  3. Hej Maja

    Hvor lang tid kan det ca. holde sig frisk i glasset?

    Mvh

    Camilla

    SvarSlet