mandag den 5. august 2013

Finland og laktosefrie produkter

Kære alle. 

Jeg håber, at I har en fantastisk sommerferie med maver, der opfører sig pænt og tillader jer at gøre (dog ikke spise) alt, hvad I overhovedet har lyst til.
Jeg er netop vendt hjem efter to uger i Finland, hvor min mormor oprindeligt kommer fra. 
Allerede på vejen derop fik jeg bekræftet, hvad jeg tidligere har hørt; at Sverige og Finland er meget længere fremme ift. laktose- og glutenfri produkter, og så er de meget bedre til at være opmærksomme på problemerne. En af de ting, vi altid glæder os til, når vi skal derop, er den kæmpestore buffet, når vi sejler fra Stockholm til Helsinki. Jeg var lidt spændt på at se, hvad jeg overhovedet kunne spise, men til min store overraskelse var stort set alt laktosefrit - og på alle retterne stod der markeret, om der var henholdsvis gluten eller laktose i. Man kunne derfor nemt se, om der var noget man skulle holde sig fra. Selv frikadellerne, kartoffelmosen, hytteosten og nogle af flødedesserterne var laktosefri, og det var en helt fantastisk oplevelse. Desuden havde de en lille afdeling i buffeten, hvor der var glutenfrit brød. Til morgenmaden var der laktosefrie mælke af forskellige slags, flere slags yoghurter og meget andet. 
Vi har boet i en lille by i midten af ingenting, dog med et par supermarkeder nogle kilometer derfra. På trods af, at disse butikker ikke ligger i storbyer eller lignende, så var udvalget af laktosefrie produkter kæmpestort. Jeg har kunne få alt, hvad jeg har manglet herhjemme; kvark, græsk yoghurt, kaffefløde, flødeoster, pindis, literis, m.m. Min yndlings pindis kunne også fåes i en laktosefri udgave, og den kostede kun en krone mere end den almindelige udgave. En af dagene var vi på besøg hos noget familie, hvor moderen selv har laktoseintollerance, og her blev disket op med et kæmpe kagebord, hvor alt var laktosefrit. Hvor var det fantastisk, at kunne spise en cheesecake (jeg ved godt, at der er mel i, men det var jo ferie) uden at få ondt i maven pga. flødeosten. 

En sidste ting, som finnerne er gode til: på alle deres madvarer er der skrevet, om produktet er gluten- eller laktosefrit. Fx står der skrevet på alt pålæg på forsiden, så man lynhurtigt kan se, om det er noget for en. Det ser ud til, at producenterne tænker, at de lige så godt kan lave det gluten- og laktosefrit fra starten af (frem for at lave særlige udgaver af produktet), for stort set alt brød, pålæg, færdigretter, m.m. er uden laktose, og mange er endda uden gluten. Hurra for Finland, og øv (!!!!) for at vi bor i et land, der tydeligvis er meget, meget langt bagpå på dette område. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar