lørdag den 13. oktober 2012

Startskuddet til min blog

Så har jeg langt om længe fået taget mig sammen til at få lavet den blog, jeg længe har haft i tankerne. Jeg håber, at den kommer til at hjælpe alle, som ligesom jeg selv, kæmper med problemer med maven. Jeg følte mig selv i mange år misforstået af både omverden og professionelle inden for sundhedsvæsenet; irriteret tyktarm er blot et syndrom, og ikke en alvorlig sygdom. Ikke desto mindre, så kan syndromet få mange konsekvenser for ens velvære, selvtillid og sociale liv. Jeg har flere gange kørt grædende hjem fra konsultationer med læger og diætister, fordi de ikke kunne komme med forslag til, hvordan jeg skulle få det bedre.
Med FODMAP-diæten føler jeg endelig, at jeg har kontrol over min mave, og jeg har det bedre, end jeg kan huske, at jeg har haft hele mit voksenliv. Min søster på kun 14 år har ligesom mig maveproblemer. Jeg ønsker på ingen måde, at hun skal gå det samme igennem som jeg selv, og det gør mig så lettet, at jeg føler, at jeg kan give hende nogle værktøjer til lynhurtigt at få det bedre. Forhåbentligt kan disse værktøjer også være med til at hjælpe dig.
 
På siden vil der løbende komme nye informationer om FODMAP-diæten, opskrifter, gode råd og mulighed for at stille spørgsmål eller blot råbe sine frustrationer ud. Jeg glæder mig til at komme igang!

9 kommentarer:

  1. Hej Maja Pernille
    Ikke for at trumfe dig over - jeg har haft IBS det meste af mit liv og har i 2 år fulgt The Low FODMAP diet.
    Jeg er helt enig med dig, den virker fantastisk, hvis man hører til målgruppen.
    Imidlertid ville jeg slet ikke kunne tåle din kyllingelasagne, der er jo hvedemel i lasagnepladerne og i sovsen.
    Hvede, rug, byg men til en grad også havre og majs er high FODMAPS.
    Jeg kan kun tåle ca. 10 g mel/kornprodukter i et måltid.
    Hilsen Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Tak for din kommentar. Det er rigtig fint, at du gør opmærksom på, at FODMAP fungerer forskelligt for os alle. Jeg kan næsten heller ikke tåle mel, men jeg kan godt spise lasagnen, hvis det kun er ca. hver 14. dag.
      Havre kan jeg godt spise og får havregrød hver eneste dag.
      Kan du tåle spelt? Jeg bager nogle speltboller, som jeg også spiser en gang imellem, uden problemer. (Men jeg kommer aldrig til at kunne tåle at spise mel flere gange op ugen).
      Hvordan har du fået oplysninger om FODMAP, dengang du startede? Jeg ville ønske, at jeg havde fået info om den for mange siden.
      Mvh. Maja

      Slet
    2. Hej Bente67..

      Er interesseret i at høre om du selv er startet op på diæten for 2 år siden og hvilken diagnose du har. ?
      Ër diætist studerende og ved at skrive mit bachelorprojekt som handler om diæten FODMAP og er interesseret i at finde personer med IBS og som selv er startet op på diæten FODMAP. Hvis du er det, er du så interesseret i at deltage?

      Slet
  2. Hej MajaPernille..
    Jeg er diætist studerende fra Haderslev, som er i gang med mit afsluttende bachelorprojekt. Og emnet på dette projekt er tilfældigvis diæten FODMAP. Jeg vil høre om du er interesseret i at fortælle dine oplevelser med diæten og hvordan du er startet op på den selv? Jeg ville også høre om du kunne hjælpe mig med at skaffe en mere som er interesseret heri, det skal være en der lider af ibs og selv er opstartet på diæten(evt. hende Bente67 som har skrevet her på bloggen)? Hvis du er interesseret, så vil det foregå sådan, at jeg kommer hjem til dig/vi mødes et sted og jeg vil interviewe dig i 30-60 min omkring dine erfaringer med diæten og nuværende måltidsmønster. Hvad siger du til det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld Anette C, jeg havde aldrig sit dit indlæg. Jeg håber du er blevet diætist med speciale i Low FODMAP, det trænges der virkelig til.
      Min oprindelige diagnose var fruktose malabsorption, nu er der stødt sekundær erhvervet laktoseintolerans til.
      Ja, jeg rekvirerede materiale fra Monash, der var ingen hjælp at finde i DK, og jeg var blevet meget syg af at følge de officielle kostråd. Det kapitel var ligesom færdigt.
      Bente67

      Slet
  3. Hej Anette.
    Det lyder rigtig spændende, og det kan du tro, at jeg gerne vil være en del af. Det er kun fedt, hvis flere bliver optaget af FODMAPS. Mine forældre bor i Vojens, så vi kunne sagtens finde ud af at mødes i Sønderjylland. Jeg kender desværre ikke personligt andre med irriteret tyktarm, men måske nogen kigger med her og har lyst til at deltage - muligvis Bente?
    Ellers kan jeg prøve at sprede budskabet for dig herinde :-)
    Du kan kontakte mig på mail majajensen14@hotmail.com, hvis vi skal aftale noget nærmere.
    Med venlig hilsen Maja

    SvarSlet
    Svar
    1. Super det er jeg glad for at høre..
      Ja bor selv i tønder, så det ville da være dejligt hvis det kunne lade sig gøre, et sted i sønderjylland :-)
      Ja må du meget gerne, det eneste der er vigtigt er at de selv er startet op på diæten og har IBS :-) prøver at skrive til Bente :-)
      Skriver til dig på mail så vi kan finde ud af nærmere mødested og dag..

      Slet
  4. Jeg syntes virkelig det er fedt at du har lavet bloggen, især at du er så ung - da jeg selv kun er 20.
    Jeg har ikke selv fået konstanteret IBS, men jeg har efter at have fået min galleblære fjernet selv haft mange mave problemer. Det er ikke sikkert at diæten hjælper, men den er da værd at prøve. Især fordi det er noget som går mig på næsten dagligt og virkelig komplicerer min hverdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord :-)
      Jeg håber, at diæten kan hjælpe dig!
      Er du igang med at blive undersøgt for IBS?
      Jeg kender virkelig godt til det med, at det går en på hver eneste dag. Sådan kan det ikke passe, at det skal være.
      Med venlig hilsen Maja

      Slet