søndag den 24. marts 2013

Mandel-citronkage (uden mælk, mel og smør!)

Udover brownies bagte jeg i går også for første gang en mandel-citronkage. Jeg elsker citron i kager, og så er opskriften endda også uden mel, mælk og smør - rigtig FODMAP-friendly!
Mandlerne skal laves til mel, men jeg havde kun en minihakker og en stavblender. Resultatet blev okay, selvom der også kom nogle mandelstykker med, som ikke var blevet fintmalet. Jeg synes faktisk ikke det gjorde noget, da det gav en masse kant til kagen. Jeg lavede en syrlig citronglasur til kagen, hvilket passede godt til.

Ingredienser:
4 æg
2 store spsk. citronskal fra økologisk citron
1/4 tsk. kardemomme
100 g. rørsukker
170 g. mandler
1 tsk. bagepulver
Man kan godt tilsætte 50 g. mørk chokolade, hvis man synes, men jeg undlod det.

Fremgangsmåde:
Smut mandlerne og blend dem til fint mel.
Del æggene.i blommer og hvider. Bland æggeblommerne med citronskal og halvdelen af sukkeret.
Rør mandelmel, kardemomme og bagepulver ned i æggesnapsen.
(Hvis du vil have chokolade i, så hak den og put den i blandingen).
Pisk æggehviderne næsten stive. Hæld den sidste halvdel af sukkeret i, mens du pisker, og pisk indtil marengoen danner små bløde toppe.
Vend marengsen i blandingen og fordel dejen i en stor rundt kageform.
Bag kagen i ca. 25 minutter ved 170 grader.

Ingredienser til glasuren: (en halv portion glasur kan vidst også gøre det)
20 g. smør
400 g. flormelis
Saft af en citron
1-2 spsk. kogende vand

Pynt kagen med glasur og fint revet citronskal røret sammen med lidt rørsukker :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar