søndag den 24. marts 2013

Brownies med speltmel

I går lavede jeg for første gang brownies med speltmel, men resultatet blev bare rigtig lækkert! Gæsterne var vilde med dem, og man kan altså ikke smage forskel på, om de er lavet med almindelig- eller med speltmel.
Jeg brugte en chokolade, som indeholdte spor af mælk - mest af alt, fordi det var billigst, men også fordi jeg tænkte, at et lille spor af mælk nok ikke gør nogen forskel. Jeg fik ikke ondt i maven, så jeg tror, at jeg fik ret :-)

Ingredienser:
90 g. smør
90 g. mørk chokolade
1 1/2 æg
1 3/4 dl. sukker
3/4 dl. speltmel
3/4 dl. kakao
En knivspids salt
50 g. mørk chokolade hakket

Fremgangsmåde:
Smelt smør og chokolade over et vandbad.
Pisk æg og sukker luftigt.
Vend chokoladeblandingen (smør og chokolade) i æggesnapsen.
Sigt speltmel, kakao og salt i blandingen.
Hak de 50 g. mørk chokolade og tilsæt det.
Hæld dejen i en form ca. 18x22 cm beklædt med bagepapir.

Kagen bages i ca. 30 minutter ved 180 grader. Den skal være klæg og klistret, så metoden med at stikke en nål i kagen duer ikke her.
Jeg serverede is til kagen til dem, der kan tåle den slags - jeg gik langt uden om isen, men brownies er altså også lækre i sig selv!



6 kommentarer:

  1. Hej Maja.
    Jeg har bagt denne dejlige kage to gange nu. Den er virkelig god. Jeg puttede lidt hasselnødder i, det var også lækkert.
    Mine gæster var også imponerede.
    KH.
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det dejligt, Malene. Tak for din kommentar :-)

      Slet
  2. Hej Maja :)
    Hvor stor bliver denne portion? Er der fx nok til 8 personer?

    Super spændende side, som jeg tror jeg får stor glæde af.

    Vh. Michelle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michelle.
      Du må undskylde det sene svar - jeg har simpelthen haft så travlt. Jeg håber, at du fik lavet brownies, og til dit spørgsmål så vil jeg mene, at der er rigeligt til 8 personer :)
      Kh. Maja

      Slet
    2. Hej.. Kan jeg bage kagen dagen før? Jeg skal bruge den som bund under en kage m chokolademousse

      Slet
  3. Hej Maja!
    Den ser lækker ud, den vil jeg helt sikkert prøve til min nye livsstil :-)
    - Men må man godt anvende kakao ifølge fodmap? :S

    Vh Marie

    SvarSlet