fredag den 30. november 2012

Spelt

Jeg har i går talt med en diætist, som har kendskab til FODMAP-diæten. Det var rigtig dejligt med professionelle råd og vejledning, så jeg vil helt sikkert opfordre jer alle til at bruge penge på en konsultation ved en diætist - det er pengene værd! (Vær' dog opmærksom på, at ikke alle diætister, kender til og arbejder med FODMAP). 
Hun fortalte, at spelt har et lavt indhold af FODMAP, og derfor er okay at spise. (Hun har tjekket det med forskerne fra Australien, som også siger god for det). Jeg har før været varsom med spelt, men man må faktisk gerne få spelt hver dag. Det synes jeg er en helt befrielse! Jeg har altid speltboller i fryseren, så fremover når jeg mangler noget at spise, kan jeg tage dem op.
Der findes også spelt-knækbrød, hvor der slet ikke er hvedemel i, og de er jo perfekte, når man mangler en snack eller et lille måltid. Desuden kan man købe spelt-fras (et alternativ til morgenproduktet havrefras/rugfras), som også har et lavt indhold af FODMAP. Jeg har før prøvet dem, og de smager rigtig godt!
 
Jeg bruger tit denne opskrift til dejlige speltboller: Opskriften giver 12 store boller.
 
Ingredienser:
6 dl. lunkent vand
30 g. gær
450 g. sigtet speltmel
350 g. fuldkorns speltmel
3 spsk. olie
2,5 tsk. salt
1 tsk. sukker
1 æg til pensling
Speltflager eller solsikkekerner til at drysse på toppen
 
Fremgangsmåde:
Rør gæren ud i vandet. Tilsæt olie, salt og sukker. Tilsæt melen lidt ad gangen. Jeg plejer ikke at veje min mel, men gør det mere på slum. Prøv dig frem - måske du vil have mere fuldkornsmel i, end jeg.
Ælt dejen og lad den hæve en times tid. Pensl med æg og drys enten speltflager eller solsikkekerner på toppen.
Bag bollerne ved 200 grader i ca. 15 minutter.

3 kommentarer:

  1. Synes at de blev lidt for kompakte første gang jeg lavede dem. Denne gang tilsatte jeg derfor gulerod og hørfrø og kun 5-10g gær samt mindre mel, hvorefter jeg satte dem til koldhævning i køleskabet natten over. De blev virkelig gode og holdt sig friske noget længere denne gang!

    Bare et lille tip ;)

    SvarSlet
  2. Hej, din side ser rigtig interessant ud. Jeg har selv en irritabel tyktarm, der bare bliver ved og ved og ved, så nu skal jeg snart til og i gang med diæten, så jeg kan se om det hjælper.

    Ved du tilfældigvis om de andre typer gamle melsorter som Kamut og Emmer kan bruges i diæten også?

    SvarSlet
  3. Jeg har været på kuren 4 dage og hold da helt op - min mave er FLAD - og endda hele dagen..... hvilken befrielse. Syns ikke kuren er svær overhovedet - og slet ikke når den hjælper SÅ meget.
    Jeg bager også speltboller og har riskiks liggende.....riskiks med peanutbutter og banen som snack. Lever en periode 100 % efter kuren - tør ikke andet;) Men hold da helt op - kan ha cowboybukser på en hel dag - aldrig kunnet før..... så til jer der tvivler på kuren - prøv den 100 % af;)

    SvarSlet