onsdag den 9. januar 2013

Opskrifter

Så er julen overstået, hvilket for mit vedkommende betyder, at jeg er tilbage på FODMAP-diæten. I juledagene glemte jeg alt om diæt og spiste lige det, der blev serveret. Det betød især, at jeg fik fløde, hvede- og rugbrød - og en hel masse chokolade! Når jeg kunne komme til det, har jeg selvfølgelig spist efter forskellige forholdsregler og derfor langt det meste af tiden drukket laktosefrimælk, sørget for at spise franskbrød frem for rugbrød (min mave reagerer langt kraftigere på rug), osv. Jeg synes faktisk ikke, at jeg fik det så dårligt, som jeg havde regnet med. Det var først, da jeg nåede nytårsaften, at jeg kunne mærke, at maven sagde fra - og jeg måtte rende flere gange på toilettet.
Det har været dejligt at mærke, at verden ikke går under, bare fordi man får lidt franskbrød eller en lille portion ris ala mande. Det glemmer jeg nogen gange, og går rundt med dårlig samvittighed bare jeg tænker på at spise noget, der ikke har lavt indhold af FODMAP. Men det ser ud til, at så længe min mave er i balance og har det godt - så kan den også meget nemmere klare de her madvarer en gang imellem.
 
Der er dog slet ingen tvivl om, at jeg nu vil vende tilbage til at følge FODMAP-diæten. Jeg regner med at tage 8 uger nu kun på diæten (uden afvigelser) og så få vejledning af diætisten Bettina Birk til at afprøve de forskellige kategorier og finde ud af, om jeg måske i virkeligheden godt kan tåle nogle af tingene.
 
Jeg har fundet denne australske side
http://www.taste.com.au/recipes/collections/low+fodmap+diet+recipes, som har en del opskrifter, der tager hensyn til FODMAP. Når man vælger en opskrift, skal man bare kigge under "Notes." Her finder man hjælp til, hvordan man kan gøre opskriften lav i FODMAPS.
 
I det nye år glæder jeg mig til at udforske mange flere opskrifter - og til at have en mave, der fungerer og et sind, der derfor også er helt ovenpå. Jeg håber, at det samme vil ske for jer!

9 kommentarer:

  1. Hej Maja Pernille

    Jeg har lige opdaget din blog og må sige at jeg er lykkelig over endelig at have fundet informationer på dansk og fra en helt almindelig person, og ikke en læge i en brevkasse eller lign. Det er dejligt med tips, opskrifter og erfaringer fra en, der ved hvad hun snakker om!

    Jeg kan virkelig nikke genkendende til de oplevelser, du har haft med din mave. Jeg har selv været syg i snart 3 år, og jeg kæmper dagligt med at finde ud af, hvad jeg kan tåle (lidt irriterende, at det også skifter fra dag til dag hvad maven vil finde sig i!!)...

    Det er en stor lettelse for mig at læse om en diæt som tilsyneladende skulle virke! Jeg må helt sikkert igang med FODMAP. Desværre synes jeg, at jeg får lidt forskellige oplysninger om diæten alt efter hvor jeg læser om den (på nettet).

    Jeg overvejer at opsøge den diætist, som du taler om flere steder, men måske jeg kan starte med at udelukke forskellige ting, få oplysninger her fra din blog og prøve mig frem.

    Jeg GLÆDER mig til at jeg engang kan få en flad mave, der er glad og som ikke kramper sammen hver gang jeg har spist!!

    Tak for dit initiativ til at lave en blog! Har du evt. overvejet en "profil" på instagram? Jeg følger i forvejen nogle paleo-folk derinde. Kunne da være sejt, hvis du også ville skrive noget om det der? ;)

    Venlig hilsen Anne-Sofie 25 år

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Sofie.
      Tusind tak for de flotte ord. Det varmer, når jeg hører, at jeg kan være en hjælp. Du har helt ret i, at det betyder meget at høre fra nogen, som selv har prøvet IBS på egen krop. Ofte ved lægerne slet ikke, hvor slemt det faktisk kan være.
      Ja, det er meget forvirrende at søge på nettet, for der er mange forskellige oplysninger og meninger. Ofte vil der være forskel på de varer, man fraråder i USA sammenlignet med dem, man fraråder i Australien. De to lande forsker begge i diæten, men finder åbenbart frem til lidt forskellige ting en gang imellem. Jeg stoler mest på de australske forskere, fordi det er her diæten er udviklet og dem, der er forrest med forskningen. Du må endelig spørge, hvis du farer vild i FODMAP-junglen.
      Jeg vil også selv tage kontakt til diætisten, men siden juli har jeg selv fulgt diæten og opsøgt information, og det er gået rigtig fint.
      Men jeg tror professionel hjælp er en stor støtte også.
      Det er så vildt, men allerede efter to dage på diæten kunne jeg mærke, at min mave slappede af og løsnede helt op på en måde, jeg slet ikke kunne huske var normal. Kramperne var bare blevet helt hverdag.
      Sikke en god idé med instagram! Det vil jeg helt sikkert overveje.
      Med venlig hilsen Maja

      Slet
  2. Kære Maja,
    Jeg er glad for at have opdaget din blog og er mere end motiveret til at komme igang. Har voldsomme problemer med vekslende afføring og skjult forstoppelse. Er på al mulig medicin og har været det i årevis. er 27 år og har haft problemer siden jeg var lille. Er ved at gå helt ned på det og har lige nu en virkelig dårlig periode.
    Mange af de ting du nævner man ikke må spise, spiser jeg hverdag :-(, men jeg har lidt spørgsmål da jeg er helt ny i denne diæt. Har prøvet at holde mig fra laktose i 4 mdr. men det hjalp slet ikke. The,Bananer, kartofler, sesam, hvidt brød, hvid pasta reagerer jeg meget dårligt på.. så er lidt forvirret over om denne diæt er for mig?
    Men - hvad må man spise af pålæg? og hvad brød må jeg spise når rugbrød er en rigtig dårlig idé?
    Hilsen Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sofie.
      Jeg havde også meget vekslende afføring. Men det er helt anderledes nu. Spiser jeg forkert, starter det med det samme igen. Hvilken medicin tager du?
      Bananer, the og kartofler burde jo være helt okay i forhold til diæten, men selvfølgelig er vi alle forskellige, så måske du bare ikke kan tåle dette. Dog kan det sagtens være, at din mave stopper med at reagere på dette, når du underlader alle de ting, som har højt indhold af FODMAP.
      Du må spise glutenfrit brød og speltbrød. Jeg bager mine egne speltboller, som er rigtig gode. FODMAPS handler kun om kulhydrater, og da kød jo er fedt og proteiner må du gerne spise kødpålæg. Ost er også helt okay, men smørost er ikke godt.
      Hvad har du drukket i stedet almindelig mælk? Jeg prøvede engang næsten et helt år med soyamælk, og det hjalp slet ikke.
      Men soyamælk indeholder også FODMAP. Hvis du har drukket laktosefri mælk og ikke har mærket bedring, så er det nok fordi, du stadig har spist brød, pasta, forkerte grøntsager og frugt.
      Jeg ville helt sikkert give diæten en chance! Skriv endelig, hvis du har spørgsmål :)
      Kh.
      Maja

      Slet
  3. Undskyld - lige mig igen.
    må man spise hvideris? og hvad med lakrids? var ved en mave/tarm specialst som sagde at lakrids var meget slem - generelt skulle jeg holde mig fra alle former for slik. Hvad siger du til det? Føler intet af det jeg har prøvet har hjulpet mig. Lige nu spiser jeg meget firberigt - troede jeg var godt mod forstoppelse, men det hænger ikke helt sammen med denne diæt vel?
    Hilsen Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Sofie.
      I følge FODMAP diæten må du gerne spise hvide ris og quinoa. Jeg reagerer ikke på det. Du må ikke spise bulgur.
      Der er ikke forsket i slik i forhold til diæten.
      Men slik er nok ikke så godt. Jeg holder mig fra mælkechokoladen pga. laktosen,
      men lakrids og vingummi kan jeg godt spise en gang imellem. Bare det ikke er sukkerfri, så får jeg så ondt og luft i maven!
      Mit irriterede tyktarm startede først rigtigt, da jeg startede på en fiberrig diæt for at tabe mig, så det gik slet slet ikke for mig. En fiberrig diæt kan være løsningen for nogle, men det er ikke det, denne diæt bygger på. Så hvis du har oplevet, at den fiberrige kost ikke hjælper, så ville jeg gå fra det og prøve med det her i stedet. Måske du får meget rugbrød nu? Det får jeg så ondt i maven af! Og rug er jo også en FODMAP, så det skal man ikke spise ifølge denne.
      Jeg håber, at mine svar er behjælpelige :)

      Slet
    2. Hej. 1000 tak for din super gode hjemmeside. Har bare hjulpet mig så meget. Og som en tidligere skrev at det ikke er en fagperson, som alle modsiger hinanden:-) Jeg er også startet på diæten, men har nogle spørgsmål:
      for det første er min mave helt i udu... før var det flad mave morgen og slemt opp. i løbet af dagen. Nu er det opp HELE tiden. Nogle gode råd til at få "hul igennem"?
      Må jeg spise hørfrø, hørfrøolie?
      Jeg har fundet noget laktosefrismøreost i tyskland (kan anbefales at handle der, da tingene koster under halvdelen. Kæden "Rewe" har fx mange laktosefri produkter:-)) men du skrev at det ikke er godt, men at alm. ost er ok??? Troede kun det er cheddar, parmesan, mozarella og feta der dur?
      hvad med roesirup?
      Hvad med soyaprodukter??? Har brugt det meget men tør ikke rigtig nu, da jeg ikke har kunnet finde noget om det.
      Nogen gode forslag til selv at lave müsli?
      jeg sad og oversatte fodmap listen fra internettet, men så i bladet "Boost", jan 2013 (fås i helsekostbutikker)den fineste liste.
      Håber på din hjælp endnu engang.
      Kh Lena

      Slet
  4. Hej igen Maja Pernille

    Jeg har bagt de lækre speltboller et par gange efterhånden og synes desværre, jeg bliver lidt oppustet efter at have spist dem, det kan selvfølgelig også være på grund af noget andet, men hvilket mærke mel bruger du?

    Jeg har i øvrigt lige læst den nye danske fodmap bog og går i gang med at leve efter principperne. Jeg skal også have en tarmskylning på mandag for at starte på en frisk. Hvad man dog ikke gør for at få det godt igen!!

    Har du overvejet at lave en slags brevkasse her på din hjemmeside, så man ikke skal skrive som "kommentar" hver gang man vil spørge om noget?

    Vh. Anne-Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Sofie.
      Jeg bruger en blanding af sigtet speltmel og fuldkornsspelt. Putter du kerner og lignende i? Det har jeg nemlig før oplevet at blive lidt oppustet og skidt af - min mave arbejder bare ikke særlig godt ift. fordøjelsen, så kerner og andre ting, der er sværere at fordøje, går jeg helst udenom.
      Det lyder da rigtig godt med opstart på diæten - og en tarmskyldning. Så får din mave også lov at starte lidt på en frisk :o)
      God ide med en brevkasse! Det vil jeg prøve at kigge lidt på.
      Med venlig hilsen Maja

      Slet