torsdag den 13. december 2012

Kokosmakroner

Hvor er det træls, når alle andre sidder og guffer julelækkerier i sig her i december, når man selv ikke må spise en fis af det... (Min talje er fint tilfreds med det, men min søde tand.. not so much!) Men i går besluttede jeg mig for at bage lidt julesmåkager, som samtidig også har et lavt indhold af FODMAPS. Valget faldt på kokosmakroner, fordi indholdet af mel i dem i forvejen er meget lavt - det mel, der skal i, erstattede jeg med sigtet speltmel, og resultatet er blevet så godt. Jeg elsker kokosmakroner, så ved ikke, hvorfor jeg ikke har tænkt på dem, noget før. Jeg lavede samtidig også dej til marcipan-specier, som jeg skal bage i dag, så dem kommer der også en opskrift på senere - så er det bare med at gå igang med julebagningen! Jeg lavede halvanden portion af opskriften, og fik ca. 30 ud af det.

Ingredienser:
2 hele æg
160 g. sukker
5 dl. kokosmel
3 spsk. speltmel
3 spsk. flydende margarine eller smeltet smør
1 tsk. vaniliekorn
200 g. mørk chokolade til chokolade-bund

Fremgangsmåde:
Æg og sukker piskes luftigt. Kokosmel, vaniljekorn og mel blandes i. Margarine eller smør tilsættes. Sættes som små eller store toppe, alt efter hvad du foretrækker. Mine flød meget ud, da de blev bagt, så de endte med at blive ret flade, men de ser nu fine ud alligevel.

Når kagerne er afkølet, dyppes de i smeltet chokolade, og stilles til afkøling en gang til.


6 kommentarer:

  1. Jeg lavede disse.. Super nemt - men jeg har fundet ud af at sukker forværre mine symptomer - så lidt godt kom der ud af det selvom jeg fik ondt :) men forresten hvad gør du en røde tid på måneden? Jeg kan slet ikke klare ipren længere- pga. Ibs :(

    SvarSlet
  2. De ser ellers lækre ud, men kokos står ellers på listen over det man skal undgå?

    SvarSlet
    Svar
    1. I Australien har kokos længe været på listen over madvarer med lavt indhold af FODMAPS :) det er i Australien, at diæten er udviklet og her der forskes mest, så når det kommer til de forskellige opfattelse af mad blandt henholdvis australske og amerikanske forskere, så stoler jeg lige en tand mere på de australske ;-)
      Se bl.a. Denne side for oplysning om kokos http://www.taste.com.au/kitchen/articles/three+c+s+are+they+low+fodmap+,425

      Jeg er helt tosset med kokosmakroner :)
      Mvh. Maja

      Slet
  3. Tak for svaret :) Det kan være den liste jeg ligger inde med fra Hamlet ikke er opdateret. Vil det så sige at kokosmælk også er ok nu?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, kokosmælk er også helt i orden nu :)
      Mvh. Maja

      Slet
  4. Hvor mange grader skal disse bages på? :)
    Og hvor længe?

    SvarSlet