torsdag den 30. januar 2014

Citronmuffins med speltmel

Jeg er fuldstændig tosset med kager, der smager af citron og disse er nok mine yndlings. Den oprindelige opskrift er selvfølgelig med hvedemel, men jeg synes slet ikke, at der er forskel på, om man bruger det eller sigtet speltmel.

Ingredienser til ca. 10 stk.:
- 150 g. smeltet smør
- 200 g. fint rørsukker
- 3 æg
- 200 g. sigtet speltmel
- 1 tsk. bagepulver
- Saft af en økologisk citron
- Revet skal af ½ økologisk citron

Glasur:
- 20 g. smør
- 400 g. flormelis
- Saft af en økologisk citron
- Fint revet citronskal med rørsukker til pynt

Fremgangsmåde:
Rør den smeltede smør og sukker sammen. Tilsæt æggene et ad gangen og rør godt. Sigt speltmel og bagepulver ned i massen og rør det godt sammen. Vend citronsaft og skal ned i dejen. Fordel dejen i muffinforme og bag kagerne i 30-35 minutter ved 180 grader.  Lad dem herefter køle af, før der kommer glasur på. Glasuren laves blot ved at røre alle ingredienserne sammen. Smøres på kagerne og til slut drysses der med lidt citronskal drysset med rørsukker.


5 kommentarer:

  1. Hej Maja,

    Er faldet over din side, som virker virkelig god og inspirendende.
    I forbindelse med min udredning fik jeg at vide at jeg ik var overfølsom overfor laktose, ved du om man så godt kan fortsætte med mælkeprodukter som jeg plejer og så bare holde resten af fodmap diæten?

    Mvh Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna, Jeg er selv testet negativ for laktose men det er noget af det min mave gå allermest amok over så jeg ville nok prøve uden de første 8 uger og så se hvad der sker efter udelukkelses perioden :)

      Slet
  2. Hej søde Maja :) Dine kager ser lækre ud men hvis du kan li citron kager så prøv dem her :D Jeg har lavet dem 2 gange uden mave ballade. http://www.yvonnes.dk/lemon-marengs-cupcakes/

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hvordan kan jeg følge dig ?

    SvarSlet