mandag den 21. oktober 2013

Low FODMAP risotto

Kære alle.
Det er ved at være lang tid siden, at jeg sidst har fået lavet et indlæg. Jeg har simpelthen bare haft travlt - først med at holde sommerferie og herefter med skolen. Det er altid hårdt og travlt at starte igen efter en ferie, men nu er jeg vidst ved at have fundet mig til rette med både studie, arbejde og fritid. Jeg har i august måned rullet et marathon i Berlin på rulleskøjter og nu træner jeg op til et almindeligt halvmarathon-løb til 1. december. Mange råder os med irriteret tyktarm til at få dyrket en masse motion, men for søren, hvor er det bare svært, når man ligger krøllet sammen på sofaen, fordi det gør ondt i hele kroppen og maven. Med diæten oplever jeg dette meget sjældent, så nu er det heldigvis meget nemmere at få dyrket en masse motion, hvilken igen er med til at forbedre min fordøjelse og min mave.

Forleden havde jeg mine søde veninder på besøg til aftensmad og besluttede mig for at lave en risotto. Det er en fantastisk efterårsret, og så er den nem at lave low fodmap. I udgaven til mine veninder tilføjede jeg lidt champignon, men normalt ville jeg undgå champignon (eller kun spise meget få), da min mave ikke er helt vild med dem.

Ingredienser til fire personer:
2 spsk. olivenolie
1 spsk.hvidløgs-olie
300 gram risottoris eller grødris (Jeg brugte grødris, og jeg synes resultatet bliver ligeså lækkert)
2 dl. tør hvidvin
Ca. 1 liter hønseboullion (Der findes en udgave, som ikke har løgekstrakt i - den fås bl.a. i Føtex)
100 g. smør
100 g. friskrevet parmesan
Valgfrit kød eller low fodmap ingrediens fx stegt kylling, rejer, forårsløg, spinat, m.m.
Evt. hakket persille til pynt


Fremgangsmåde:
Tak en tykbundet gryde og hæld olivenolien i. Hæld risene i og skru lidt op for varmen. Varm risene til de bliver blanke (men ikke brune) - husk at rør godt. I den nu meget varme gryde hældes vinen, og der røres ofte. Når væsken er fordampet hældes lidt bouillon ved, og der røres indtil risene har opsuget al bouillonen. Herefter tilføjes lidt mere bouillon, osv. indtil al bouillonen er brugt. Når risottoen er ca. 5 minutter fra at være færdig tilføjes fx stegt kylling skåret i tern, så det kan varme med. Når risene i risottoen er klar, slukkes der for blusset, og smør + parmesan tilføjes. Rør rundt til begge dele er smeltet og server straks :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar