tirsdag den 2. september 2014

En kombineret low fodmap og LCHF-diæt?

Hej alle.
Er der nogle af jer derude, som kombinerer low fodmap med LCHF-diæten? Jeg har haft lidt kig på den, fordi den jo udelader
de fleste kulhydrater, hvilket passer ret godt med at undgå dumme fodmaps. Jeg tror i hvert fald nemt, at man kan finde
inspiration og opskrifter, hvis man er kørt lidt surt i fodmap-diæten. Samtidigt synes jeg faktisk også, at min mave reagerer positivt
på lidt federe alternativer, fordi jeg så bare er mæt i længere tid. Man skal selvfølgelig sørge for, at eksempelvis fløden eller creme
fraischen er laktosefri :-) Denne her blog af Madbanditten giver så mange gode bud på LCHF-opskrifter, fx denne her morgenmad, 
som nemt ville kunne tilpasses en fodmap-diæt: http://www.madbanditten.dk/2014/09/02/nem-lchf-morgenmad-til-de-travle/

2 kommentarer:

  1. Jeg var på LCHF-kost i et halvt års tid, men fik så problemer med maven. Derfor gik jeg over til Low Fodmap-diæten, men fik det bestemt ikke bedre. Min mave tolererer ikke alle de kulhydrater, der er tilladt. Så nu er jeg vendt tilbage til LCHF og supplerer den med et par spiskeskeer HUSK hver dag. Det virker for mig. Min mave har aldrig haft det bedre. Og det er på trods af laktoseholdige mælkeprodukter som fløde og creme fraiche :) Kan klart anbefale dig at prøve det.

    SvarSlet
  2. Kan ikke sige at jeg kombinerer de to diæter, for jeg har aldrig sat mig ind i LCHF. Men eftersom Madbanditten også bare kalder det rigtig mad, så har jeg nok spist sådan noget i den stil altid - godt med piskefløde, olie og sådan (ingen fedtforskrækkelse her :) ) har jeg altid haft det bedst med. God smag og så hellere lidt mindre på tallerkenen har altid været min "spiseseddel". Nu bare i en FODMApfri udgave, så har jeg det godt! Og jeg er blevet de (for mine knæ og øvrige led) nødvendige kilo lettere uden FODMAPper.

    SvarSlet